Hij is van oorsprong Duits, maar BYD is erin geslaagd om hem naar een nieuw niveau van kwaliteit en afwerking te tillen.

by Sanne koster
0 comments

Samenwerkingen en partnerschappen zijn aan de orde van de dag in de auto-industrie. Merken bundelen hun krachten om kosten te besparen en krachten te bundelen. Daarbij leren ze ook iets van elkaar, waardoor automobilisten kunnen genieten van steeds betere en competitievere auto’s. China heeft veel en heel snel geleerd van de Europese merken. Duitsland is altijd beschouwd als de benchmark in de premiumcategorie. Merken als BMW, Audi en Mercedes hebben aan de top gestaan dankzij hun uitstekende producten. Tegenwoordig kan China de strijd aan nadat het veel Europese knowhow heeft ‘geleend‘.

In 2010, wat lang geleden lijkt, tekenden Mercedes en BYD een overeenkomst die resulteerde in de geboorte van het merk Denza. Een submerk voor beide fabrikanten dat 50/50 werd gedeeld door beide partijen. Jarenlang heeft Denza in het slop gezeten, inert en zonder projecten. Na de expansie van BYD in Europa willen de Chinezen het echter gebruiken als vlaggenschip van het bedrijf, samen met andere nieuwe bedrijven zoals Yangwang, dat zich ook in het topsegment bevindt. Desondanks kan Denza vanwege zijn Duitse achtergrond een vrijwel unieke merkpositionering realiseren. In China weten ze dit en willen ze dit ten volle uitbuiten.

N9 zou in 2025 naar Europa kunnen komen

De eerste Denza die in Europa verkrijgbaar zal zijn, is de D9. Een plug-in hybride of 100% elektrische MPV, die niet erg populair zal zijn gezien het lage verkoopvolume van de categorie, maar wel dient om de pols van de Europese markt te voelen. Het belangrijkste is wat er nog gaat komen. De landing begint volgend jaar, met de Denza N7 voorop. Een rivaal van de Tesla Model Y die de concurrentie het hoofd moet bieden met goede prestaties en hoge kwaliteit. BYD doet het alleen, want het heeft sinds een paar maanden de volledige controle over Denza. De Duitsers hebben hun aandeelafgestoten nadat ze tot 90% van het bedrijf hadden afgestaan aan de Chinezen. Nu is dat percentage 100%.

Er zit niets Duits meer in Denza, maar wel veel van zijn concepten en knowhow. De laatste lancering bewijst dat. De Denza N9 is de Chinese Range Rover. Een spectaculaire SUV die zich zal proberen te positioneren als een logisch alternatief voor de Mercedes GLS en BMW X7, maar ook voor het Engelse model. BYD heeft hem ontworpen om de aandacht te trekken, zowel op het gebied van grootte – hij overschrijdt de grens van 5 meter en weegt 3,1 ton – als op het gebied van afwerking, technologieën en prestaties. Hij zal worden verkocht in twee formaten, elektrisch en plug-in hybride, met maximaal 1.000 pk. Nu kunnen we voor het eerst zien hoe het interieur eruit komt te zien.

Denza plant een grote wereldwijde lancering vanaf volgend jaar.

China heeft zojuist de eerste officiële beelden onthuld. De voorkant is voorzien van drie grote schermen, plus een 17,1-inch scherm voor de achterste rijen. De configuratie met drie rijen zorgt voor zes zitplaatsen, waarvan de middelste het meest luxueus zijn. Ze zijn elektronisch verstelbaar. Op dit moment is nog niet bekend wanneer hij naar Europa komt. Denza weet dat het erg moeilijk is om zijn merk op hetzelfde niveau te brengen als de Duitse grote drie, maar heeft geen haast. De N9 voegt zich bij de Denza Z9. De vanafprijs in China zal meer dan 500.000 yuan zijn, ongeveer 65.000 euro tegen de wisselkoers. Nog steeds een zeer goede prijs voor wat is inbegrepen.

You may also like

Leave a Comment

Ontdek handige tips voor een makkelijker en leuker leven bij kokidokip!

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More

Privacy & Cookies Policy

Bij Kokido kip vind je handige tips voor een gemakkelijker en leuker leven. Ontdek ze nu!

Horoscopen

2024 – Kokidokip.nl