De capsule bevat sensoren die verschillende variabelen op het lichaam van de gebruiker meten om de temperatuur en intensiteit aan te passen.
Een merkwaardige gadget die in Japan is onthuld, noemt zichzelf de “douche van de toekomst”. Strikt genomen is het een apparaat dat meer weg heeft van een badkuip dan van een staand bad. Zoals we in de video zien, betreedt de gebruiker een volledig gesloten capsule, waarin alleen het hoofd boven het wateroppervlak uitsteekt. Het detail: het bevat de charmes van Kunstmatige Intelligentie.
Het technologische dompelbad: kunstmatige intelligentie, hygiëne en bubbels
Het apparaat is ontwikkeld door het Japanse bedrijf Science Co en heet Mirai Ningen Sentakuki. Volgens de makers duurt elk bad 15 minuten, inclusief wassen en drogen.
Hoe wordt het gebruikt en welke innovaties biedt het? De gebruiker moet plaatsnemen op een stoel in de transparante capsule, waarin net boven de schouders water wordt ingebracht. Het apparaat heeft een reeks ingebouwde sensoren die verschillende lichaamsvariabelen meten om de watertemperatuur automatisch aan te passen en hogesnelheidsstralen af te geven.
Volgens de Daily Mail vindt er een reactie plaats wanneer de “kleine maar krachtige” bubbels barsten, waardoor vuil van de huid wordt verwijderd. “Het is hetzelfde proces dat wordt gebruikt om elektrische onderdelen schoon te maken die niet met chemicaliën kunnen worden weggespoeld.
De rol van AI is in dit geval het analyseren van de biomarkers die door de sensoren worden opgepikt. De belofte beperkt zich niet tot het aanpassen van de temperatuur en druk van het water, maar herkent ook de emoties van de gebruiker, bijvoorbeeld of hij of zij zich rustig of opgewonden voelt. Op basis van deze detectie projecteert het een video in de capsule. Uiteindelijk zouden deze beelden gebruikt kunnen worden om een nerveuze toestand te kalmeren.
“De gebruiker krijgt een fysieke en psychologische reiniging”, vermeldt de New York Post in zijn recensie. De bron merkt op dat de technologie, hoewel geavanceerd, gebaseerd is op een apparaat dat op de Wereldtentoonstelling van 1970 in Japan werd getoond door Sanyo, dat nu eigendom is van Panasonic.
Science Co. voorzitter Yasuaki Aoyama is een van de mensen die in de rij stonden om het apparaat te zien. Vele jaren later staat hij op het punt om een product te lanceren dat geïnspireerd is op dat apparaat uit de jaren 1970 dat geen commercieel succes was.
De douche van de 21e eeuw: wanneer wordt hij gelanceerd?
Tijdens een recent evenement zei Aoyama dat de ontwikkeling voor 70% is voltooid. Het bad van de 21e eeuw zal naar verwachting volgend jaar officieel worden getoond op een tentoonstelling in Osaka, Japan. Een lanceerdatum kan dan worden aangekondigd, maar het bedrijf neemt nu al bestellingen aan op zijn website.